Nuffnang AD Top Bar

Visit my new Domain

BlogExplosion

Tuesday, December 14, 2010

Wajarkah belasah sampai mati kerana mencuri motorsikal??

Hah... apa pendapat korang?? wajarkah dibelasah sampai mati kerana mencuri motosikal?? Hari ini i terbaca berita ni kat Harian Metro. Seorang lelaki yang berumur 25 tahun dibelasah sampai mati oleh penduduk yang berjaya menangkapnya ketika curi motor. Abang kepada pencuri tu kata, masyarakat sangat zalim kerana berbuat begitu... dia kata, patutnye serahkan kepada polis supaya tindakan wajar diambil.

Kalo korang tanya aku, aku memang kata padan muko dia... kalo dia hidup, I rasa dia akan berpindah dari curi motor ke kes ragut dan bunuh orang lain pula... tak rugi dunia, kehilangan orang jahat cam dia... orang beli dengan wang hasil titik peluh dia sendiri.. dia pulak sodap je pi curi motor... hah.. memang kematian dia tak tenteram la... sebab terpaksa merasa kesakitan yang teramat sangat sebelum mati... ini semua balasah tuhan... mesti sumpah seranah mangsa-mangsa yang dicuri motor tu terkena kat mamat tu...

kemarahan aku membuak bila aku taip pasal kes-kes sebegini... sebelum ni, ada orang hilang tangan pulak apabila ada perompak cuba pecah masuk. Itu pun aku kata padan muko dia... sebenarynye, kalo kita ambik tindakan berani cam ni... barulah perompak semua tak berani nak buat... kalo, kita duk tak buat apa-apa lagi bermaharajalela la diaorang...

2 comments:

Mohammednajib said...

benar,memang padan muka dia,namun adakah berhak diambil nyawanya?jika didunia org yang terlibat disahkan tidak bersalah,di akhirat?

niny said...

patutnye serahkan pada pihak berkuasa. mmg marah bila orang curi hak kita tapi, dia tetap manusia jgk. kita ade pihak berkuasa yg boleh adili semua benda. huhu. x gitu? just my 2 cents.